+98(21)55421082 | امروز جمعه ، 10-1-03
0 سبد خرید

ريگر يا سيم‌بکسل‌انداز (Rigger)

در گذشته، ريگر به فردي گفته مي‌شد که مسئول باز و بستن بادبان کشتي‌ها بود. امروزه ريگر در عمليات باربرداري (Lifting) به فردي اطلاق مي‌شود که آموزش‌هاي لازم درباره‌ي حمل و جابه‌جايي ايمن بار و انواع روش‌هاي بستن بار را فراگرفته و با هماهنگي‌هاي لازم با راننده‌ي جرثقيل، بار و تجهيزات را جابه‌جا مي‌كند. ماهيت کار ريگري ايجاب مي‌کند که ريگر از روحيه و اعتماد به‌نفس بالايي برخوردار بوده و بتواند به‌شکل گروهي کار کند.

ريگر همانند ساير افراد درگير در عمليات جابه‌جايي بار، نيازمند گذراندن دوره‌هاي آموزشي لازم و کسب مهارت در اين زمينه است. نقش اين فرد از آن‌جايي اهميت مي‌يابد که بدانيم در صورت بستن نادرست يک‌ بار، حوادث خطرناکي مانند مرگ، آسيب‌هاي شديد به اموال، تجهيزات و محيط‌زيست دور از انتظار نيست. جرثقيل‌هاي امروزي به‌گونه‌اي طراحي شده‌اند که با خطاي راننده (Human Error)، سيستم‌هاي کنترلي دستگاه عمل‌كرده و جلوي ادامه‌ي کار را مي‌گيرند. ولي اگر ريگر اشتباه كند هيچ‌گونه تضمين و تمهيدي براي پيشگيري از حادثه وجود ندارد. چه‌بسا حوادثي که با اشتباه ريگر روي‌داده و خسارات سنگيني را به شرکت‌ها تحميل نموده است. امروزه شرکت‌هاي بزرگ و حرفه‌اي جابه‌جايي بار، برنامه‌هاي مخصوص و ويژه‌اي براي تربيت ريگرهاي ماهر درنظر گرفته‌اند و اهميت بسزايي در اين زمينه قائل شده‌اند.

ريگري، به نوعي، از مهمترين بخش‌هاي عمليات باربرداري است كه درعين اين‌که وقت‌گير و زمان‌بر است، نتيجه‌ي درست آن بسيار اثربخش بوده و از نظر اقتصادي حائز اهميت است.

علامت‌دِه (Signaler , Banks man )
علامت‌دِه فردي است که آموزش‌هاي لازم درباره‌ي علامت‌هاي درست و استاندارد را فراگرفته و به نوعي هماهنگ‌کننده و عامل ارتباطي بين راننده و ريگر است.

اين فرد با دادن علائم درست به راننده جرثقيل، نقش مهمي در عمليات ايمن و جابه‌جايي درست بار به‌عهده دارد.

در مناطقي‌ که راننده‌ي جرثقيل به‌هردليل قادر به ديدن محل فرود بار نباشد، علامت‌ده با بررسي همه‌جانبه‌ي محل بار و هماهنگي با ريگر، فرمان‌هاي لازم را به راننده‌ي جرثقيل مي‌دهد. راننده، درحين‌کار موظف است فقط با فرمان‌هاي اين شخص، عمل‌كرده و بار را جابه‌جا كند.

لازم به‌ذکر است در کشور باتوجه به شرايط کار، وظايف ريگر و علامت‌ده به‌نوعي با يکديگر ادغام شده و ريگر، هم در بستن بار و هم در دادن علامت به راننده عمل مي‌كند.


تلگرام باختر پدید

TEL : +982155421082-8
Fax : +982155421083
Email: info [at] bpfco.com
Web: www.bpfco.com
www.malayer-bpf.com

© Copy right 2024 | All ights Reserved | BPFCO Corporation